Wednesday, January 12, 2011

Orang Batak dan selarong batak

Mengikut cerita orang-orang lama, pada suatu ketika dahulu di semenanjung tanduk emas(Tanah Melayu). Alkisah terdapatnya sejenis 'orang' yang agak 'aneh' yang dikenali sebagai...... 'Orang Batak'. Diceritakan bahawa ciri-ciri orang batak ini;

1) tiada lopak di tengah-tengah di tempat tumbuhnya misai(antara bibir dan hidung)
2) memiliki 'kuasa' metafizik(melampaui jangkauan fizik)


-Sekadar gambar hiasan-

-Sekadar gambar hiasan-

Sehingga sekarang, ada juga golongan-golongan pengamal ilmu mistik ada yang mengaku bertapa dengan orang batak untuk mendapatkan ilmu-ilmu itu.

A130
Wahai sekalian jin dan manusia! Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang menyampaikan kepada kamu ayat-ayatKu (perintah-perintahKu), dan yang memberikan amaran kepada kamu tentang pertemuan kamu dengan hari (kiamat) ini? Mereka menjawab: "Kami menjadi saksi mengakui akan (kesalahan) diri kami sendiri (mendustakan Rasul-rasul itu)". Dan (sebabnya ialah) mereka telah diperdayakan oleh (kemewahan) hidup di dunia dan (kerana itulah) mereka menjadi saksi (pada hari akhirat) terhadap diri mereka sendiri: (bahawa) sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang mengingkari (apa yang telah disampaikan oleh Rasul-rasul itu). (Al-An'aam 6:130)

_______________________________________________

Di sebuah tempat di utara Semenanjung Malaysia ada terdapat sebuah perkampungan yang di beri nama 'Kampung Selarong Batak' ..



View Larger Map



APAKAH KAITANNYA "ORANG BATAK" DENGAN KAMPUNG SELARONG BATAK?

MUNGKINKAH KAMPUNG SELARONG BATAK PADA SUATU MASA DAHULUNYA SEBUAH PERKAMPUNGAN "ORANG BATAK" DENGAN CIRI-CIRI SEPERTI YANG DICERITAKAN ORANG-ORANG LAMA?


GILA HAIH..!!

No comments:

Post a Comment